Bodybuilding tips voor beginners

16 juni 2023
vrouw sportschool bodybuilding

De zomer komt eraan en dat betekent dat iedereen hard aan het werk is om nog een goed lichaam te krijgen voor deze periode. Zit jij eraan te denken om te binnen met bodybuilding? Bodybuilding is het perfecte lichaam creëren met spieropbouw. Als je niet goed weet hoe je moet beginnen dan is deze blog geschikt voor jou! Lees hier meer over bodybuilding tips voor beginners.

Maak een trainingsschema

Voordat je gaat starten met trainen raden wij aan om een trainingsschema te maken. Wat belangrijk is om mee te nemen in een trainingsschema is op welke dagen je welke spiergroep traint, welke oefeningen en hoeveel herhalingen per set je doet. Zorg ervoor dat je elke spiergroep minimaal een keer traint in de week. Maak ook een voedingsschema, zodat je de juiste voedingsstoffen voor spieropbouw binnen krijgt. Lees hier meer over voeding bij spieropbouw.

Begin met losse gewichten

Als jij voor de eerste keer naar een sportschool gaat, dan zul je verrast zijn hoeveel fitnessapparaten er staan. Het is aantrekkelijk om hier gelijk mee te beginnen, maar wij raden je aan om eerst te beginnen met losse gewichten. Omdat je nog geen spiermassa hebt is het met losse gewichten makkelijker om hiermee je spiermassa mee aan te maken.

Let op je houding

Tijdens het sporten is het belangrijk om te letten op de houding die je aanneemt tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Als je te snel meer gewicht gaat toevoegen aan je oefening, dan kan het zijn dat je houding niet meer goed is. Door te beginnen met licht gewicht kun je beter letten op je houding en je hier beter op focussen. In een sportschool lopen ook ervaren mensen rond die je altijd kunnen helpen met het uitleggen van een oefening of houding die je moet aannemen.

LEES MEER  Met deze borrelrecepten verras jij je gasten

Zorg voor voldoende voeding

Eten is net zo belangrijk als het trainen in de sportschool. Het is belangrijk dat je veel eiwitten eet, want eiwitten zijn erg belangrijk als je bezig bent met het opbouwen van je spieren. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn kip, eieren, melk, vis, noten en bonen. Naast eiwitten is het ook belangrijk dat je voldoende voeding binnen krijgt. Je moet namelijk meer eten dan dat je verbrand. Als je namelijk te weinig eet dan gaat je lichaam spieren verbranden om aan de nodige energie te komen.

Neem ook rust tussendoor

Velen denken dat ze de hele tijd in de sportschool moeten staan als ze een bodybuilder willen worden. Rust is net zo belangrijk, want dan geef je je spieren ook tijd om te herstellen. Daarnaast voorkom je zo ook blessures die je kan veroorzaken door het velen trainen. Begin met 3 of 4 keer te trainen in de week en pak op de andere dagen rust. Slapen is ook belangrijk om minimaal 8 tot 9 uur aan te houden, dit is ook beter voor een goed herstel.

Bouw je training langzaam op

Wanneer je al een tijdje bezig bent met trainen kun je langzamerhand beginnen met het uitdagen van jezelf. Je kunt de zwaarte van de oefeningen en gewichten opbouwen. Als je uiteindelijk meer getraind bent dan kun je rad140 gebruiken om nog meer uit je training te halen en resultaten te zien. Houd er wel rekening mee dat je geen bodybuilder bent in 2 maanden. Het is een nieuwe levensstijl die je aanneemt en dat heeft tijd nodig om veranderingen te zien.

LEES MEER  5 maaltijden voor spieropbouw

Meer blogs lezen die over trainen gaan? Lees dan ook "Tips voor meer spiergroei" en "De 3 belangrijkste tips om te herstellen na een workout"

Recente berichten

5 maaltijden voor spieropbouw

Spirituele massages

Vleessoorten met veel eiwitten

Snellere spiergroei door SARM’s