Wat als je toch een blessure hebt?

25 februari 2022
elastische tape

Er zijn diverse manieren om een blessure te voorkomen. Massageguns zijn bijvoorbeeld echt goede hulpmiddelen om te voorkomen dat je lichamelijke klachten krijgt. Ze helpen bij stijve spieren en spierpijn. Alleen soms is het kwaad al geschied en heb je al een blessure. Wat doe je dan? Hier lees je de mogelijke oplossingen.

Wie kan jou het beste helpen?

Het is belangrijk om bij een blessure na te gaan, wie jou het beste kan helpen. Heb je zelf de benodigde kennis en de oplossing? Dan kun je het zelf oplossen. Is het niet levensbedreigend? Dan hoef je dus geen 112 te bellen. Is het wel spoed? Dan kun je wellicht de spoedhulp bellen. Het is ook mogelijk de dokter te bellen, zodat hij of zij een beslissing maakt, voor wat het beste is voor jou. Bij veel blessures kom je uit bij een fysiotherapeut. Soms helpt een behandeling bij een sportmasseur.

Elastische tape of gips

Weet je zelf wat je nodig hebt? Dan kan het zijn dat je bij een enkelblessure jezelf kunt helpen door bijvoorbeeld gebruik te maken van elastische tape. Heb je geen idee hoe je wat aan de blessure kunt doen? Dan kun je bij bijvoorbeeld een enkelblessure naar een fysiotherapeut of een huisarts gaan. Het kan ook zijn dat je iets gebroken hebt. Dan is het dus geen elastische tape dat je nodig hebt, maar gips. Elastische tape wordt soms ook gebruikt als een soort ondersteuning. Dan heb je nog wat last van de blessure, maar dan kun je al wel wat doen. De tape zorgt dan voor net dat beetje extra ondersteuning, zodat je niet weer een blessure krijgt. Vaak krijg je van een fysiotherapeut ook oefeningen mee, om te zorgen voor een beter herstel.

LEES MEER  Thuis sporten: hoe maak je een goed trainingsschema?

Voorkomen

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Maak dus, bijvoorbeeld samen met jouw fysiotherapeut, een plan om die blessure voor een volgende keer te voorkomen. Er zijn daarbij diverse opties die kunnen helpen in dit proces:

  • Massageguns.
  • Cursus ontspannen.
  • Betere warming-up en cooling-down bij het sporten.
  • Training met meer aandacht voor voorkomen vermoeidheid.
  • Sportmassage.
  • Oefeningen ter voorkoming van de blessure.

Recente berichten

5 maaltijden voor spieropbouw

Bodybuilding tips voor beginners

Spirituele massages

Vleessoorten met veel eiwitten