Tips om nog sneller van je training te herstellen

20 mei 2022
koud water zwemmen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: herstel na het sporten is vaak belangrijker dan de training zelf. Als je vijf dagen per week in de sportschool staat, dan vraagt dat veel val je lichaam. Vanzelfsprekend heeft je lichaam dan ook rust nodig na een sportsessie. Denk bijvoorbeeld aan de spierpijn die je krijgt. Spierpijn zorgt naast veel pijn er ook voor dat je spieren sterker worden. Je kan dus zeggen dat je spieren groeien in de periode na het sporten en dus niet tijdens het sporten. Hieruit kan je opmaken dat in koud water zwemmen of eiwitten eten om je spieren te herstellen helpt na een training. Maar hoe kun je dan goed en snel herstellen na een training en waar moet je allemaal op letten? In dit artikel vertellen we je er alles over.

Spiergroep afwisselen

Wist je dat je spieren na een training moeten rusten? Het gaat dan niet over een paar uur, maar over ten minste 48 uur. Dit betekent dat je bij een sportschema van vijf dagen in de week, andere spiergroepen moet trainen. Zo geef je rust aan de spieren die je een dag eerder hebt getraind. Ga dus niet koud water zwemmen met de hoop dat je de volgende dag weer kunt trainen. Rust draagt namelijk bij aan het herstel, want bij overbelasting kun je geblesseerd raken en dan ben je nog verder van huis en zul je langere tijd moeten herstellen.

Voeding

Dat voeding ontzettend belangrijk is wist je zeer waarschijnlijk, maar ook na het sporten is het essentieel voor je spierherstel. In voeding zitten namelijk de juiste bouwstoffen. Met name eiwitten zijn belangrijk voor het herstel van je spieren. Deze eiwitten, die te halen zijn uit vlees, vis en eieren, zijn onmisbaar als het gaat over spierherstel. Bovendien spelen ook vitamines en mineralen een belangrijke rol in herstel.

LEES MEER  Wat is de beste pre workout?

Koud water zwemmen

Wanneer je een cardio- of duurtraining hebt gedaan en je wil je spieren herstellen dan kun je gebruik maken van een ijsbad of je kunt gaan koud water zwemmen. Toch is het meer het gevoel dat men erbij krijgt en het placebo-effect wat een rol speelt. Sporters hebben de verwachting dat een ijsbad helpt voor het herstel van spieren en merken ook na het nemen van dit bad dat ze minder spierpijn hebben. Na een krachttraining is het niet raadzaam om gebruik te maken van het ijsbad, omdat het herstel hierdoor wordt verminderd.

Veel drinken

Naast voeding is ook gehydrateerd blijven en dus water drinken heel belangrijk. Water werkt als transportmiddel dat in dat geval afvalstoffen afvoert, wat je spierherstel bevorderd. Zoals ook wordt aanbevolen door onder andere het Voedingscentrum: drink dagelijks minstens twee liter vocht. Uiteraard mag je ook enkele koppen thee of koffie drinken. Vermijd daarentegen wel zo veel mogelijk alcohol, aangezien dit de hormoonbalans verslechtert en juist spierweefsel afbreekt.

Massage

Wat bijdraagt aan een sneller herstel is een massage. Deze verbeteren namelijk de doorbloeding in je spieren. Hierdoor komt er nieuwe zuurstof terecht bij je spierweefsel. Net als bij veel water drinken helpt een massage ook bij het afvoeren van die afvalstoffen. Anders dan een andere massage is het doel niet om de pijn uit de spieren te halen, maar de doorbloeding te verbeteren. Laat dan ook een lichte massage doen die geen pijn doet.

Recente berichten

5 maaltijden voor spieropbouw

Bodybuilding tips voor beginners

Spirituele massages

Vleessoorten met veel eiwitten